torsdag den 30. september 2010

Anerkendende pædagogik

- At arbejde proffesionelt med anerkendelse indebærer, at man begynder at forholde sig bevidst til brugen af anerkendelse, blive klogere på, hvad anerkendelse betyder, og hvordan man viser den.

- Menneskets hjerne og væsen trives, udvikles og lærer bedst i et klima der er præget af anerkendelse. Anerkendelse fremmer grundlæggende oplevelsen af tryghed og dermed fornemmelsen af velvære, kreativitet og modet til at møde nye udfordringer. (Bowlby & Fonagy)

- At arbejde med anerkendende pædagogik kan i starten virke kunstigt på samme måde som første gang man bruger fraser fra et fremmedsprog. Dette handler dog om at det netop er en ny måde man skal vænne sig til at tænke på.

- Anerkendende pædagogik handler ofte om at få øje på det man allerede gør og at øve sig i at gøre mere af det samme i kendte og nye sammenhænge.

- Lyt til den forudrettede, gentag gerne problemstillingen den forudrettede fremlægger. Undgå "men-sætninger", når du skal give udtryk for din egen opfattelse af situationen.

- Det anerkendende er i høj grad også det nonverbale.

Anerkendelse <--> Værdsættelse

Ved anerkendelse sætter vi os ind i en andens sted, udviser empati og derved forståelse for hvad den anden part går igennem. "jeg kan godt se at du virkelig har gjort dig umage for at..."

Ved værdsættelse giver vi udtryk for hvordan vi bliver påvirket af modpartens handlinger. "Ej, hvor er jeg glad for at...."

Begge dele er vigtigt da mennesket er et socialt væsen. Anerkendelsen styrker oplevelsen af at føle sig set, hørt og forstået. Værdsættelsen styrker oplevelsen af at være en del af et socialt fællesskab.
  • Vi har valgt at inddrage anerkendende pædagogik på vores blog, da det dagtilbud vi besøgte havde dette i højsæde. Gruppen synes selv, at anderkendende pædagogik er spændende og derfor har vi valgt lægge fokus på denne tilgang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar