ICDP-metoden beskriver ved hjælp af tre dialoger hvordan man skaber en udviklingsstøttende relation:
- Den følelsesmæssige dialog, der skal etablere, vedligeholde og udbygge den voksnes kontakt med barnet.
- Den meningsskabende og udvidende dialog, der skal øge barnets muligheder for at lære.
- Den regulerende dialog, som skal hjælpe barnet med at styre sine impulser og hjælpe det med at planlægge.
De 8 sammenspilstemaer:
1. Vis positive følelser, vis du er glad for barnet.
2. Juster dig efter barnet og følg barnets initiativ.
3. Tal med barnet om de ting det er optaget af og prøv at få gang i en "følelsespræget samtale."
4. Ros og anerkend barnet.
5. Hjælp barnet med at samle sin opmærksomhed så I kan skabe fælles oplevelser.
6. Giv mening til barnets oplevelser ved at vise følelser og entusiasme.
7. Uddyb og giv forklaringer når du oplever noget sammen med barnet.
8. Hjælp barnet med at kontrollere sig selv, ved at sætte grænser.
Kilde: http://www.icdp.dk/
I dagtilbudet vi besøgte bruges ICDP i det daglige pædagogiske virke. Alle medarbejderne har deltaget i ICDP-kursus, to af medarbejderne har yderligere taget niveau 2, hvilket kvalificerer dem til at undervise og vejlede de andre.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar