"Krudthuset" - af gruppe 1
1)
1)
En regnfuld dag i den vestlige provins ligger dagtilbudet Krudthuset. Bygget af gule mursten, der har udholdt vind og vejr i de sidste 40 år, giver denne bygning beskyttelse og varme til de mange børn og voksne, der befinder sig herinde denne våde morgen. Træerne svejer blidt i vinden og giver lidt ly for et par enkelte fugle, der har samlet sit under en bladflydt gren. Et par biler kører forbi på gaden udenfor og skaber lidt støj på legepladsen, og på den lange gang, hvor vinduet er blevet åbnet for at få lidt frisk luft ind. Luften er fugtig af det våde tøj, som hænger i garderoben og et par enkelte vandpytter ligger på gulvet. Duften af kaffe fra det åbne køkken begynder at sprede sig gennem huset.
2)
En lille vind farer igennem gangen, da hoveddøren åbnes. Det er Clavs, der har sin søn Peter med. Clavs er klædt i arbejdstøj, der tydeligt bærer præg af hans proffesion som landmand. De grønne overalls er blevet lidt slidte med tiden og matcher nu efterhånden godt, med de langskaftet gummistøvler han har på. Han bærer desuden også en kasket med påskriften "KFK". Til trods for han alder på 40 år har Clavs et stort fyldigt skæg med grå stænk, lugten af stald overdøver for en stund kaffens aroma i den lange gang. Peter som holder sin far i hånden, har i dag sin spidermantrøje på, som er noget nær hans kæreste eje. Hans lyse ansigt kan lyse op i et stort smil, når han stolt fortæller om spiderman, mens han peger på trøjen og fortæller med store armbevægelser. Peter er glad for at snakke, og er også ret dygtig til sproget til trods for sine kun 5 år. Det er noget man i institutionen allerede har bidt mærke i, selvom Peter kun har gået her i en uge. De står begge og trisser lidt på gangen, indtil pædagogen Torben kommer ud fra stuen, hvor Peter går. Torben er den pædagog, der var med til at indkøre Peter på stuen og er derfor Peters primære kontaktpædagog. Peter har et rigtig godt forhold til Torben og har hurtigt fundet tryghed hos ham. Torben, som blev færdig på seminariet sidste år, bærer i dag en stor islandsk sweater, da det er begyndt at blive godt koldt om morgenen. Han har desuden Fjällräven bukser på, mens hans sko - hvide Nike - dog afslører, at han kun er 28. Torben går med rolige skridt og et stort varmt smil hen til Clavs og Peter, sætter sig i Peters øjenhøjde. Han spørger om Peter har lyst til at vinke farvel til far sammen med ham fra vinduet i køkkenet. Det vil han gerne og efter en hurtig og rolig afsked, bevæger de sig sammen ind på stuen.
Inde på stuen sidder et par børn og tegner ved det store bord. Iblandt dem sidder også pigen Gry, som tydeligt gør opmærksom på sig selv, ved konstant at råbe op. Hun er i dag iklædt en Lyserød Bratz trøje med stribede strømpebukser. Trods hendes lille størrelse og uskyldige udseende, er hun en meget udadreagerende pige. Gry har været i børnehaven i ca et halvt år, hvor hun rykkede til fra en nærliggende vuggestue. Hun er en Populær pige hos mange af de andre børn, da der ofte sker "interessante" ting omkring hende. Gry er ikke altid lige god til at følge reglerne i institutionen, hvilket ofte resulterer i, at pædagogerne holder lidt ekstra øje med hende. Her til morgen har hun dog været meget optaget af tegneriet med de andre børn. Torben der kommer ind med Peter, spørger om han vil være med til at tegne en tegning, hvilket Peter gerne vil. Han sætter sig på en ledig stol ved siden af Gry og begynder at tegne en traktor. Efter kort tid begynder Gry at tegne på Peters tegning, og Peter udbryder "lad væææær!".
3)
Torben har ikke helt set dette optrin, da hans opmærksomhed et øjeblik var rettet mod legepladsen, hvor solen er ved at bryde igennem skyerne. Han tager sin store sweater af og siger:
"Puha - her er godt nok ved at blive varmt. Jeg synes, vi skal tage noget tøj på og gå en tur på legepladsen, nu da solen er ved at komme frem. Så kan vi....hov hvad sker der med Peter?"
"Gry tegner på min tegning", siger Peter forurettet.
Torben går hen til bordet og sætter sig ned på hug i øjenhøjde med børnene, og kigger først på tegningen, dernæst på Peter.
"Jeg kan se, at du virkelig har gjort dig umage med din tegning. Det kan være, at hvis du lægger den i din skuffe, og går ud og tager tøj på, så kan vi tegne noget mere på den når vi kommer ind igen"
"Jeg kan se, at du virkelig har gjort dig umage med din tegning. Det kan være, at hvis du lægger den i din skuffe, og går ud og tager tøj på, så kan vi tegne noget mere på den når vi kommer ind igen"
Peter er glad for at være ude, så han er hurtig henne i sin skuffe med tegningen og ude ved sin flyverdragt, som han begynder at tage på. Imens sætter Torben sig ved Gry.
"Kom Gry. Vil du ikke være sød at hjælpe mig med at sætte papiret og tusserne på plads?" spørger Torben. "hvis vi hjælper hinanden går det smadder hurtigt med at rydde op"
Sammen bliver Torben og Gry hurtigt færdige og går ud i garderoben, hvor Torben og en anden pædagog hjælper de sidste børn i tøjet. Herefter går turen til legepladsen, hvor en del børn har samlet sig omkring en stor vandpyt. Dem med gummistøvler og regntøj har fået lov til at hoppe i den, mens de andre børn skal holde sig,hvor der er mere tørt.
Peter har hurtigt fundet sig en spand, som han prøver at fylde noget vand i ved hjælp af en foderskovl i rød plastic. Gry som ser ham over fra vandpytten søger hen imod ham. På vejen tager hun en skovl med, med henblik på at hjælpe Peter. Da hun kommer derover, samler Gry vand op på skovlen og hælder ned i Peters spand. Noget af vandet rammer Peters hånd, og han udbryder: "Lad så vær med at drille mig
"Den noget yngre Gry, der sproglig ikke er helt alderssvarende, udbryder "dumm Peeeder". Peter vender
"Den noget yngre Gry, der sproglig ikke er helt alderssvarende, udbryder "dumm Peeeder". Peter vender
sig om for at fortsætte, da Gry pludselig slår ham i hovedet med skovlen. Peter skriger højt, og løber mod Torben.
"Tooooorbeeeeen!!! Gry slår og jeg bloooder", skriger han panisk. Torben skynder sig hen til Peter.
"Hvad sker der dog Peter? Jeg kan godt se, at du har fået en bitte skramme i panden, men det er heldigvis ikke noget slemt. Hvis du vil skal jeg nok finde et spidermanplaster til dig? Hvordan er det sket?"
"Gry har slået mig med en skovl! og hun sprøjtede vand vand på mig"
"lad os gå hen og spørge Gry hvorfor hun gjorde det, så skal jeg nok finde noget plaster bagefter"
Sammen finder de Gry, og Torben sætter sig igen ned i øjenhøjde med hende.
"Peter fortæller mig, at du har slået ham med en skovl. Er det virkelig rigtigt, Gry?", spørger pædagogen
"Peter ve ik' lege!", beklager Gry sig.
"Har du prøvet at spørge ham pænt?" siger Torben "det kan jo være, at han gerne vil lege, men ikke vidste, at det var det du ville? Eller at han måske lige var optaget af noget og gerne vil lege lige om lidt? Det er altid en rigtig god idé at spørge pænt. Skal vi ikke prøve at spørge ham sammen?" De vender sig begge mod Peter, der har fået tørret tårene bort.
"Ve du leg med mig?", spørger Gry så, mens Torben sidder ved hendes side. Peter trækker lidt på det, så Torben spørger hurtigt "Hvis nu jeg leger med?"
"Det kan vi godt", siger Peter så, og har glemt alt om plasteret i panden.
"Kan vi så godt fylde hele spanden med vand?"
"Kan vi så godt fylde hele spanden med vand?"
I stedet for at svare kigger Torben hen på Gry, og lader hende fører ordet. "JAaaa!" svarer Gry.
Efter nogle timer med rolig leg, kommer Clavs tilbage for at hente Peter. Han skal med far hjem, og hjælpe med at muge ud og fodre grise. Da han ser Peter, lyser han op i et stort smil, som dog hurtigt bliver til rynkede bryn, da han ser skrammen i panden på sin søn. Torben kommer hen og siger hej, og Clavs spørger ind til skrammen.
"Peter havde en lille uoverensstemmelse med en yngre pige på stuen, og fik en skovl i hovedet. Der skete heldigvis ikke noget ved dette, og de blev hurtigt gode venner igen. Faktisk har de leget fint resten af dagen."
"Blev min søn slået i hovedet med en skovl?!? Af en lille pige?!?" udbryder landmanden forskrækket. "Jeg håber hun fik en ordentlig skideballe!"
"Nej", forklarer Torben. "Vi praktiserer ikke den slags irettesættelser her, men prøver i stedet at anerkende børnenes forskelligheder. Ser om det er muligt at skabe relationer via en anerkendende tilgang"
"a-wa?!?" spørger Clavs. "Fik hun så slet ikke skæld ud? Det kan man da ikke! Hun skal da vide, at hun har gjort noget forkert"
4)
"Det kan hun jo også godt få at vide uden, at man behøver at skælde hende ud. Vi her i huset mener, at det er bedre at vise hende, hvordan man skal gøre, i stedet for at fortælle, hvordan man IKKE skal gøre" forklarer Torben.
"Det kan hun jo også godt få at vide uden, at man behøver at skælde hende ud. Vi her i huset mener, at det er bedre at vise hende, hvordan man skal gøre, i stedet for at fortælle, hvordan man IKKE skal gøre" forklarer Torben.
"Men når MIN søn bliver slået, så skal der være konsekvens! Prompte! Jeg har sgu ikke sendt min dreng her over for, at man bare kan slå på ham uden, at der sker noget ved det!". Clavses stemme bliver højere og højere, og Peter griber fat i sin fars bukser og spørger om ikke de skal til at komme hjem.
"Jeg skal lige have talt færdig med din pædagog her", svarer faren uden at se meget på sønnen. Med venlig stemme siger Torben:
"Jeg er ikke sikker på, at jeg bryder mig om den tone denne her samtale er ved at få. Især ikke foran børnene. Skal vi ikke lige sætte os i personale stuen og få snakket tingene igennem? Jeg får lige min leder til at komme ind og sætte sig sammen med os"
Lederen har beklageligvis travlt, og Clavs gider ikke vente, så han og Torben sætter sig alene ind på personalestuen for her at snakke tingene igennem. Under samtalen holder Torben sig meget til de retningslinjer, man i huset har valgt at følge. Clavs er meget uenig og mener, at børn skal straffes. Hvis de har været virkelig slemme, så med fast hånd. Torben giver kraftigt udtryk for - og med hævet stemme, at han ALDRIG ville slå et barn, og at det i øvrigt er strengt forbudt, for både pædagoger og forældre at gøre. Skænderiet eskalerer, og Clavs forlader personalestue og daginstitution med arrig mine over Torbens hentydninger.
Næste dag da Peter bliver afleveret, skynder faren sig ud af døren, og Peter søger straks ind på stuen, uden at vinke farvel som han plejer. Han holder sig lidt på afstand af Torben, og søger mest andre voksne.
5)
Senere samme dag kommer lederen for at få en snak med Torben. Lederen fortæller, at Clavs har haft ringet og fortalt, at Torben har beskyldt ham for at slå sin søn. Dette kan han naturligvis ikke acceptere, så derfor ser lederen sig nødsaget til at flytte Torben ind på en anden stue, for på den måde at tilfredsstille forældrens ønske om, at Torben ikke skal være ansvarlig pædagog over for Peter.
Senere samme dag kommer lederen for at få en snak med Torben. Lederen fortæller, at Clavs har haft ringet og fortalt, at Torben har beskyldt ham for at slå sin søn. Dette kan han naturligvis ikke acceptere, så derfor ser lederen sig nødsaget til at flytte Torben ind på en anden stue, for på den måde at tilfredsstille forældrens ønske om, at Torben ikke skal være ansvarlig pædagog over for Peter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar